Keywords
entrepreneurship, entrepreneurship class, SMK culinary tourism
Document Type
Article
Abstract
Kajian ini dimaksudkan untuk menentukan peran kelas kewirausahaan dalam menanamkan jiwa kewirausahaan, nilai, dan pengalaman siswa SMK Tata Boga dalam menyiapkan lulusan yang memiliki jiwa mandiri yang saat ini menjadi tantangan dalam pendidikan, yaitu antara lain: meningkatnya jumlah dan kualitas pendidikan kejuruan untuk memenuhi kebutuhan global dan lokal, dan menghasilkan tenaga kerja yang kreatif. Tujuan yang menarik adalah 70% lulusan SMK dapat bekerja setiap tahun. Hal ini memerlukan perlakuan. fasilitas, dukungan, dan upaya-upaya untuk mencapai kewirausahaan untuk mencapai kualitas lulusan sekolah kejuruan sesuai dengan kebutuhan dunia kerja. Progrm ini harus didisain berdasarkan kurikulum yang didisain dan dikembangkan kebutuhan stakeholders. Kelas kewirausahaan menerapkan kurikulum terintegrasi ke dalam mata pelajaran produktif. Dalam kelas kewirausahaan diharapkan dapat lebih efektif dalam menumbuhkan jiwa kewirausahaan dan kemandirian sehingga lulusan akan lebih memiliki jiwa yang bebas di dalam setiap situasi.
THE ROLES OF ENTERPRENEURSHIP CLASS FOR VOCATIONAL HIGH SCHOOL OF TOURISM
Abstract
This study aimed to determine the role of the entrepreneurial class in cultivating the entrepreneurial spirit, values and skills of SMK culinary student, to prepare graduates who have the spirit of independence as a responde to the current challenges including quantity and quality of vocational education to meet local, national, and global needs. The interesting objective is that about 70% of graduates shold be employed. In addition SMK generally provides entrepreneurship training in services. It need treatment, facilitatation, and encouragement of learners in order to become independence, responsible, creative, innovative, sporty, and entrepreneurship efforts to achieve the quality of vocational education graduates that meet the need of work place. Entrepreneurial class implements integrated subjects of vocational entrepreneurship. The entrepreneurial class is expected to be more effective in growing entrepreneurship spirit and independence of the prospective graduates of culinary tourism program.
Page Range
71-80
Issue
1
Volume
2
Digital Object Identifier (DOI)
10.21831/jpv.v2i1.1018
Source
https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/1018
Recommended Citation
Lastariwati, B. (2012). Pentingnya kelas kewirausahaan pada SMK Pariwisata. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1), 71-80. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i1.1018
References
Alma, B. (2009). Kewirausahaan Untuk Mahasiswa Dan Umum. Bandung: Alfabeta.
American Institutes for Research in Behavioral Science. (1980). In Educational Training Components (ETC), Madison, Wis.: The Vocational Study Center.
Ashmore, M. Catherine, & Guzman, Geannina. (1988). Entrepreneurship Program Database. Columbus: The Ohio State University, National Center for Research in Vocational Education.
Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. (2005). Pokok-Pokok Pikiran Pengembangan Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.
Djojonegoro, W. (1998). Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jakarta: Jayakarta Agung Offset.
Dollinger, M. J. (2003). Entrepreneurship Strategies And Resources. 3rd Edition. NJ: Pearson Educational International.
Fischer, Lisa Mazzei, et al. (1986). Risks and Rewards of Entrepreneurship. Columbus: The Ohio State University, National Center for Research in Vocational Education.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2009). Rencana Strategis Kementerian Pendidikan Nasional 2010-2014. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Kuratko, D. F., & Hodgetts. (2004). Entrepreneurship: Theory, Process, And Practice. 6th Edition. Ohio: Thomson South Western.
Suryana. (2003). Kewirausahaan: Pedoman Praktis, Kiat, Dan Proses Menuju Sukses. Edisi Revisi. Jakarta: Salemba Empat.
Uno, H. B. (2006). Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Zimmerer, T. W., & Scarborough, N. M. (2005). Essentials Of Entrepreneurship And Small Business Management. 4th Edition. NJ: Pearson Educational International.