•  
  •  
 

Jurnal Pendidikan Vokasi

Keywords

kompetensi, praktik persekolahan, rencana pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran

Document Type

Article

Abstract

Penelitian ini di bertujuan untuk mengetahui: (1) kompetensi mahasiswa STKIP PGRI Pontianak dalam kegiatan PPL di SMK, SMA, SMP se Kota Pontianak; (2) pengaruh praktik persekolahan terhadap kompetensi mahasiswa STKIP PGRI Pontianak sebagai calon guru; (3) pengaruh rencana pembelajaran terhadap kompetensi mahasiswa STKIP PGRI Pontianak sebagai calon guru; (4) pengaruh pelaksanaan pembelajaran terhadap kompetensi mahasiswa STKIP PGRI Pontianak sebagai calon guru; (5) pengaruh secara bersama-sama antara praktik persekolahan, rencana pembelajaran, dan pelaksanaan pembelajaran terhadap kompetensi mahasiswa. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa (1) kompetensi pedagogik, kepribadian, sosial, termasuk kategori cukup dan kompetensi profesional termasuk kategori baik;(2) terdapat pengaruh positif dan signifikan antara praktek persekolahan terhadap kompetensi mahasiswa sebagai calon guru dengan nilai R2 = 0,515; p= 0,000; (3) terdapat pengaruh positif dan signifikan antara rencana pembelajaran terhadap kompetensi mahasiswa sebagai calon guru dengan nilai R2 =0,272; p=0,000; (4) terdapat pengaruh positif dan signifikan antara pelaksanaan pembelajaran terhadap kompetensi mahasiswa sebagai calon guru dengan nilai R2 = 0,515; p= 0,000; dan (5)terdapat pengaruh positif dan signifikan antara praktik persekolahan, rencana pembelajaran, dan pelaksanaan pembelajaran secara bersama-sama terhadap kompetensi mahasiswa sebagai calon guru dengan nilai R2 = 0,931. Prediksi perubahan Y ditunjukan oleh persamaan garis regresiY = 9,463 + 0,759X1 + 0,819X2 +0,763X3.

FIELD EXPERIENCE PRACTICE AND ITS IMPACT ON STUDENT'S COMPETENCIES PROGRAM INFORMATION AND COMPUTER ENGINEERING

Abstract

This research aims to determine: (1) the achievement of student's competence in activities of STKIP PGRI Pontianak Practice Experience (PPL) in vocational, high school, junior high school Pontianak City; (2) the correlation betwen schooling practice and student's competency at STKIP PGRI Pontianak as prospective teachers; (3) correlation betwen the competence of the student and lesson plans STKIP PGRI Pontianak as prospective teachers; (4) correlation betwen student's competence and learning implementation STKIP PGRI Pontianak as prospective teachers; and (5) jointly correlation between schooling practices, lesson plans, and implementation of student's learning and student's competency. These results indicate that (1) pedagogic competence, personality, social, and professional categories each including moderate, moderate, moderate, and good respectively, (2) there is a positive and significant correlation between schooling practices and student's competence with values R2 = 0.515; p = 0.000; (3) there is a positive and significant correlation between competence lesson plan and student's with a value of R2 = 0.272; p = 0.000; (4) there is a positive and significant correlation between the implementation of learning with student's competence with a value of R2 = 0.515; p = 0.000; and (5) there is a positive and significant correlation between schooling practices, lesson plans, and implementation of learning together and the competence of student'ss as prospective teachers with a value of R2 = 0.931. The predicted change in Y is indicated by the regression line equation Y = 9.463 + 0,759X1 + 0,819X2 + 0,763X3.

Page Range

236-247

Issue

2

Volume

5

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/jpv.v5i2.6418

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/6418

References

Admiral, Wilfried., et al. (2007). "Supporting The Development Of Social Competences Of Teachers Through Computer Supported Collaborative Learning." *Learning Through Digital Technologies*, 59-69. BJEP Monograph Series II. 5.

Barbazette. (2005). *The Trainer’s Journey to Competence*. San Francisco: Pfeiffer.

Creswell, J. (2006). *Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches*. Thousand Oaks: Sage Publications.

Djohar. (2006). *Guru, Pendidikan, dan Pembinaannya: Penerapannya Dalam Pendidikan dan UU Guru*. Yogyakarta: CV. Gravika Indah.

Furchan, A. (2011). *Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan*. Yogyakarta: PT. Pustaka Belajar.

Hartoyo. (1999). "Kemampuan Mengajar Praktik Guru Sekolah Menengah Kejuruan Negeri (SMKN) Jurusan Listrik di Kotamadya Yogyakarta." Tesis. PPS UNY.

Joyce, B., & Weil, M. (1996). *Models of Teaching* (5th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Usman, M. U. (2009). *Menjadi Guru Profesional*. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Syah, M. (2010). *Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru*. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Roe, R. A. (2001). "Definition and Assessment of Competences." Diambil pada 20 Juni 2011, dari [http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=14679](http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=14679).

Roger, H., Hugh, G., Barry, H., et al. (1995). *Competency-based Education and Training: Between a Rock and Whirlpool*. Australia: Macmillan Education Australia PTY, LTD.

Suryabrata, S. (1999). *Pengembangan Alat Ukur Psikologis*. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Wibowo. (2007). *Manajemen Kinerja*. Jakarta: Rajawali Pers.

Share

COinS