•  
  •  
 

Jurnal Pendidikan Vokasi

Document Type

Article

Abstract

Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi belajar dan hasil belajar pada kompetensi menggambar busana dengan menerapkan accelerated learning melalui pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual). Penelitian terdiri dari tiga siklus setiap siklus dilakukan dua pertemuan. Kegiatan penelitian meliputi perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Data motivasi belajar dan hasil belajar dianalisis dengan teknik statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) penerapan accelerated learning dengan pendekatan SAVI dapat meningkatkan motivasi belajar siswa sehingga jumlah siswa yang masuk kategori motivasi belajar tinggi dengan nilai 77,6 - 86,6 sebanyak 10 siswa (32,3%), jumlah siswa kategori motivasi belajar sedang dengan nilai 68,5 - 77,5 sebanyak 21 siswa (67,7%), dan tidak ada siswa (0%) dengan kategori motivasi belajar rendah dengan nilai 59,4 - 68,4; (2) penerapan accelerated learning dengan pendekatan SAVI dapat meningkatkan hasil belajar siswa sehingga jumlah siswa yang memperoleh nilai hasil belajar di atas KKM sebanyak 28 siswa (90,3%), sedangkan siswa dengan nilai hasil belajar di bawah KKM berjumlah 3 siswa ( 9,7%).

APPLICATION OF ACCELERATED LEARNING WITH SAVI APPROACH TO IMPROVE MOTIVATION AND LEARNING RESULTS COMPETENCY DRAWING FASHION

Abstract

This study aims to improve the learning motivation and learning outcomes at fashion drawing competence by applying the accelerated learning SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) approach. This research consisted of three cycles, each of which consisted of two meetings. The research activities included planning, action, observation and reflection. The data on learning motivation and learning outcomes were analyzed using descriptive statistics technique.The results show that: (1) the application of accelerated learning using the SAVI approach can increase students'motivation so that the number of students who fall into the category of high learning motivation with scores 77.6 - 86.6 reaches 10 students (32.3%), the number of the students in the medium category of learning motivation with the scores of 68.5 - 77.5 reaches 21 students (67.7%), and no student (0%) falls in the low learning motivation category with scores of 59.4 - 68.4; (2) the application of accelerated learning using the SAVI approach can improve students'learning outcomes so that the number of students who can obtain the score of the learning outcomes above KKM is 28 students (90.3%), while the number of those with learning outcomes under the KKM is three students (9.7%).

Page Range

14-28

Issue

1

Volume

3

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/jpv.v3i1.1573

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/1573

References

Arends, Richard I. (2008). Learning to Teach (terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baharuddin, H., & Wahyuni, E. N. (2007). Teori Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: AR-Ruzz Media Group.

Boyd, Drick. (2004). Effective Teaching in Accelerated Learning Programs. Journals American Association for Adult and Continuing Education, 15, 40-43.

Djamarah, S.B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ernawati. (2008). Tata Busana, Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Jan Kuyper-Erland. (1999). Brain-Based Learning Longitudinal Study Reveals Solid Academic Achievement Maintenance With Accelerated Learning Practice. Journal of Accelerated Learning and Teaching, 24, 3-32.

Kyriacou, C. (2009). Efective Teaching, Theory and Practice. (Terjemahan M. Khozim). United kingdom: Nelson Thornes Ltd. (Buku asli diterbitkan tahun 2009).

McLean, A. (2009). Motivation Every Learner. London: Sage.

Meier, Dave. (2004). The Accelerated Learning Handbook. (Terjemahan Rahmani Astuti). New York: McGraw-Hill. (Buku asli diterbitkan tahun 2000)

Munthe, B. (2009). Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Insan Mandiri Nana Sudjana (2011: 22-33)

Ngalim Puwanto, M. (2004). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Oemar Hamalik. (2006). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ormord, E. J. (2009). Psikologi Pendidikan. (Terjemahan Amitya Kumara). Colorado: Person (Merrill Prenctice Hall). (Buku asli diterbitkan tahun 2008).

Reid, Geavin. (2009). Memotivasi Siswa di Kelas Gagasan dan Strategi. (Terjemahan Hartati Widiastuti). London: A Sage Publications Company (Buku asli diterbitkan tahun 2007).

Santrock, J.W. (2008). Psikologi Pendidikan. (Terjemahan Tri Wibowo). Dallas: McGraw-Hill. (Buku asli diterbitkan tahun 2004)

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Grafindo Persada.

Slavin, R.E. (2009). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. (Terjemahan Marianto Samosir). Boston: Pearson Education. (Buku asli diterbitkan tahun 2006)

Smith, M.K. et al. (2010). Teori Pembelajaran dan Pengajaran. Yogyakarta: Mirza Nedia Pustaka.

Suciati & Prasetya Irawan. (2001). Teori Belajar dan Motivasi. Jakarta: PAU- PPAI.

Woolfolk, Anita. (2009). Educational Psychology Active Learning Edition. (Terjemahan Helly, P.S., & Sri Mulyantini, S). Boston: Person Education, Inc.

Share

COinS