Keywords
Semiotics, Charles Sanders Peirce, Magazine Cover, Tempo.
Document Type
Article
Abstract
This study uses qualitative methods with semiotics analysis from Charles Sanders
Peirce. The purposes of this study are to determine the symbol contained in MBM Tempo,
the meaning contained within the symbol, and how these symbols constructing Rizal
Ramli's Image as the howling. The result of this study showed MBM Tempo Jakarta cover
"The Fighter or The Howling" 24-30 August 2015 Edition consist of three main symbols,
Rizal Ramli's on his hips, pointing and opened mouth, a hand hold puppet stick, and
text symbol. Rizal Ramli's caricature in the cover of MBM Tempo is an illustration of
the text is written in the middle of Tempo's cover, so that both are interlocked. These
symbols have different meanings. The meaning of each symbol constructing the image
of Rizal Ramli as the howling in the cover of MBM Tempo. The conclusion of this study
showed that the symbols MBM Tempo Jakarta cover "The Fighter or The Howling" 24-30
August 2015 Edition consist of three main symbols, Rizal Ramli's on his hips, pointing
and opened mouth, a hand hold puppet stick, and text symbol included to typography.
Abstrak
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan analisis semiotika Charles
Sanders Peirce. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui simbol yang terdapat
dalam MBM Tempo, makna yang terkandung dalam simbol-simbol, dan simbol pada
MBM Tempo dapat mengkonstruksi citra Rizal Ramli sebagai Peraung. Hasil penelitian
menunjukkan sampul MBM Tempo Jakarta "Rizal Ramli Petarung atau Peraung"
Edisi 24-30 Agustus 2015 terdiri dari tiga simbol utama, simbol gesture Rizal Ramli
sedang berkacak pinggang, menunjuk dan mulut terbuka, simbol tangan wayang yang
memegang tuding, dan simbol teks. Karikatur Rizal Ramli yang terdapat dalam sampul
MBM Tempo merupakan ilustrasi dari teks yang tertulis ditengah sampul Tempo,
sehingga keduanya saling berkaitan. Simbol-simbol tersebut memiliki makna yang
berbeda-beda. Makna yang terkandung dari setiap simbol mengkonstruksikan citra
Rizal Ramli sebagai Peraung dalam sampul MBM Tempo. Kesimpulan penelitian ini
adalah terdapat tiga simbol utama dalam sampul MBM Tempo Jakarta "Rizal Ramli
Petarung atau Peraung" Edisi 24-30 Agustus 2015, yaitu simbol gesture Rizal Ramli
sedang berkacak pinggang, menunjuk, dan mulut terbuka, simbol tangan wayang yang
memegang tuding, dan simbol teks yang termasuk tipografi.
First Page
1
Last Page
18
Page Range
1 - 18
Issue
1
Volume
47
Digital Object Identifier (DOI)
10.21831/informasi.v47i1.13606
Source
13606
Recommended Citation
Yusra, W., Hafiar, H., & Sjoraida, D. F. (2017). ANALISIS SEMIOTIK ATAS SAMPUL MAJALAH TEMPO JAKARTA "RIZAL RAMLI PETARUNG ATAU PERAUNG". Informasi, 47(1), 1-18. https://doi.org/10.21831/informasi.v47i1.13606
References
Ardianto, Elvinaro.,Lukiati Komala, dan Siti Karlinah. (2004). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Ardianto, Elvinaro. (2014). Metodologi Penelitian untuk Public Relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Atre, Sandeep. (2016). Observing Nonverbal Behaviour. New Delhi: Educreation Publishing.
Budiman, Kris. (2011). Semiotika Visual: Konsep, Isu, dan Problem Ikonisitas. Yogyakarta: Jalasutra.
Crow, David. (2010). Visible Signs. Switzerland: AVA Publishing SA.
Danesi, Marcel. (2004). Message, signs, and Meanings: A Basic Textbook in Semiotics and Communication Theory. Toronto: Canadian Scholars’ Press Inc.
Danesi, Marcel. (2002). Understanding Media Semiotics. New York: Arnold, a member of the Hodder Headline Group.
Guigar, Brad J. (2005). The Everything Cartooning Book: Create Unique and Inspired cartoons for fun and profit. U.S.A.
Adams Media. Groenendael, Victoria M. Clara. (1987). Dalang Dibalik Wayang. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Hadiwinata, Bob S. (2002). Politik Bisnis Internasional. Yogyakarta: Penerbit Kanisus.
Kusrianto, Adi. (2007). Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Komandoko, Gamal (2009). Bharatayudha: Banjir Darah di Tegal Kurusetra. Yogyakarta: Narasi.
Kompasiana. (2014). Kami Tidak Lupa Indonesia. Yogyakarta: PT Bentang Pustaka. McKay, Gary., Don Dinkmeyer. How You Feel is Up To You. Jakarta: PT Grasindo.
McNeill, David. (2008). Gesture and Thought. Chicago and London: University of Chicago Press.
Merrell, Floyd. (1997). Peirce, Signs, and Meaning. Toronto, Ont.: University of Toronto Press.
Miftah, M. N., Rizal, E., & Anwar, R. K. (2016). Pola Literasi Visual Infografer Dalam Pembuatan Informasi Grafis (Infografis). Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 4(1), 87–94.
Mujiyat., Koko Sondari. (2002). Album Wayang Kulit Banjar. Jakarta.
Mulyono, Sri. (1989). Wayang: Asal-Usul, Filsafat, dan Masa Depannya. Jakarta: PT Karya Unipres.
Nassaluka, E. U., Hafiar, H., & Priyatna, C. C. (2016). Model Kemitraan Pt. Holcim Indonesia Tbk. Jurnal Profesi Humas, 1(1), 22–34.
Nöth, Winfried. (1995). Handbook of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
Nurtyasrini, S., & Hafiar, H. (2016). Pengalaman Komunikasi Pemulung Tentang Pemeliharaan Kesehatan Diri Dan Lingkungan Di Tpa Bantar Gebang. Jurnal Kajian Komunikasi, 4/2(8), 219–228.
Pease, Allan., Barbara Pease. (2016). The Definitive Book of Body Language. London: An Orion Ebook.
Peirce, Charles Sanders (c. 1894). "What is A Sign?" in The Peirce Edition Project (ed) (1998) The Essential Peirce, selected philosophical writings. Volume 2 (1893 - 1913). Bloomington, IN, USA: Indiana University Press. pp. 4 – 10.
Permana, R. S. M. (2015). Makna Tri Tangtu Di Buana Yang Mengandung Aspek Komunikasi Politik Dalam Fragmen Carita Parahyangan. Jurnal Kajian Komunikasi, Volume 3,(23), 173–191.
Pramayoza, Dede. (2013). Dramaturgi Sandiwara: Potret Layar Teater Populer dalam Masyarakat Poskolonial. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Rakhmat, Jalaluddin. (1985). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Reiman, Tonya. (2007). The Power of Body Language: How to Succeed In Every Bussiness and Social Encounter. New York: Pocket Books.
Ruslan, Rosady. (2014). Manajemen Public Relations & Media Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Rustan, Surianto. (2010). Huruf, Font, dan Tipografi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Smith, Mitchell. (2013). The Art of Caricaturing. Chicago: Frederick J. Drake & Co.
Sobur, Alex. (2006). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sobur, Alex. (2012). Analisis Teks Media. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tinarbuko, Sumbo. (2008). Semiotika Komunikasi Visual. Yogyakarta: Jalasutra.
Tubbs, Steward., Silvya Moss. (2008). Human Communication: Principles and Contexts. New York: McGraw-Hill.
Uno, Mien R. (2005). Etiket: Sukses Membawa diri di segala kesempatan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Utami, Y. S. (2016). Pola Komunikasi Etnis Arab Dan Etnis Sunda Dalam Perkawinan Mut’ah Di Kecamatan Pacet Kabupaten Cianjur. Jurnal Kajian Komunikasi, 4/1, 75–83.
Weintraub, Andrew N. (2004). Power Plays: Wayang Golek Puppet theater of West Java. Singapore: Center for International Studies Ohio University.
Weiss, Sarah. (2006). Listening to An Earlier Java. Leiden: KITLV Press..