Keywords
Decision Making, Organization, Leader
Document Type
Article
Abstract
In an organization, decision making is anessential factor to achieve its goals. The decision-making process is a process of selecting the best alternative from many alternatives that systematically chosen as a way to resolve the problem. The decision is seen as a "choice between the alternatives" as well as a form of communication that fulfills the social expectations of the organization's members. So the goal setting, onflow of information as well as individual's values within the group affect the decisions made by the group itself. Then, the leadership-participation style in decision-making is the most important factor for creating the mutual understanding between both parties related to the decision.
Dalam sebuah organisasi, pengambilan keputusan merupakan faktor penting untuk mencapai tujuannya. Proses pengambilan keputusan adalah proses pemilihan alternatif terbaik dari berbagai alternatif yang secara sistematis dipilih sebagai cara untuk menyelesaikan masalah. Keputusan ini dipandang sebagai "pilihan antara alternatif" serta bentuk komunikasi yang memenuhi harapan sosial dari anggota organisasi. Jadi penetapan tujuan, aliran informasi serta nilai-nilai individu dalam kelompok mempengaruhi keputusan yang dibuat oleh kelompok itu sendiri. Kemudiangaya kepemimpinan-partisipasi dalam pengambilan keputusan adalah faktor yang paling penting untuk menciptakan saling pengertian antara kedua belah pihak yang terkait dengan keputusan tersebut.
First Page
49
Last Page
62
Page Range
49-62
Issue
1
Volume
46
Digital Object Identifier (DOI)
10.21831/informasi.v46i1.9648
Source
9648
Recommended Citation
Rismayanti, R. (2016). CORPORATE DECISION MAKING DALAM KOMUNIKASI ORGANISASI. Informasi, 46(1), 49-62. https://doi.org/10.21831/informasi.v46i1.9648
References
Aziza, Kurnia Sari. 2015, 10 Januari.PT JM: Ahok Tidak Pernah Rapat dengan Kami. Kompas.com. Diperoleh dari http://megapolitan.kompas.com/read/2015/01/10/21145591/PT.JM.Ahok. Tidak.Pernah.Rapat.dengan.Kami
Chmielewski, C. 2004. The Importance of Values and Culture in Ethical Decision Making.NACADA Clearinghouse of Academic Advising Resources. Diperoleh dari
http://www.nacada.ksu.edu/Resources/ Clearinghouse/View-Articles/Values- and-culture-in-ethical-decision- making.aspx
Curtis, Dan B., Floyd, James J. Jerry L. Winsor, 2005.Komunikasi Bisnis danProfesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Davis, Keith. 1979. Human Behavior at Work. USA: MacGraw Hill Publishing Company Ltd.
Enayati, Jasmin. 2002. The Research: Effective Communication and Decision-making in Diverse Groups. Diperoleh dari http:// www.earthsummit2002.org/msp/book/ chap5.pdf
Griffin, EM. 2003. A first Look at Communication Theory. USA: McGraw Hills Company Inc.
Hasan, Iqbal. 2002. Pokok-pokok Materi Teori Pengambilan Keputusan. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Laskito, Irfan., Mukti, Fajar Ginanjar. 2015, 9 Januari. Usai Temui Jokowi, Ahok Putuskan Proyek Monorel Batal. Viva News. Diperoleh dari http://metro.news.viva.co.id/news/read/576635- usai-temui-jokowi--ahok-putuskan- proyek-monorel-batal
Morissan, M. A., & Wardhani, A. C. (2009). Teori Komunikasi. Bogor: Ghalia Indonesia.
Mykkänen, Markus., Kaja Tampere, Kaja. 2014. Organizational Decision Making: The Luhmannian Decision Communication Perspective. Journal of Business Studies Quarterly Vol. 5 (4).
O’Hair, Dan., Friedrich, Gustav W., Dixon, Linda Dee. 2009. Strategic Communication in Business and the Professions, edisi keenam, penerjemah Tri Wibowo BS. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Pace, R Wayne., Faules, Don F. 2013. Komunikasi Organisasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Priyatna, Soeganda., Ardianto, Elvinaro. 2008. Komunikasi Bisnis: Tujuh Pilar Strategi Komunikasi Bisnis. Bandung: Widya Padjajaran.
Robbins, Stephen. P. 2002.Prinsip-Prinsip Perilaku Organisasi. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Seidl, D. & Becker, K. 2006. Organizations as Distinction Generating and Processing Systems: Niklas Lehmann’s Contribution to Organization Studies. Organization, 13(1), 9-35.