•  
  •  
 

Keywords

Phenomenology, Symbolic Interaction, Santri of Islamic Boarding House

Document Type

Article

Abstract

Abstract
In this life, human need to interact with other people for accomplishing social needs. Without communication, human, can't interact. Santri (student at traditional Muslim School) also need to have interaction with others. Santri is designation for a person who lives in Islamic Boarding House and study about religiousness. This research tries to explain about santri's stigma and symbols use by santri. From this research, it can be inferred that: there are 2 Stigmas that attached in santri, they are physical stigma (it's about santri's attributes and clothes) and positive social stigma; There are numbers of symbols dealing with verbal and nonverbal communication use by santri with their team; Not all of social stigma that attached to santri's role is applied well by santri themselves. Moreover there is some santri that their manner is far from Islamic education.
Abstrak
Dalam hidup, manusia membutuhkan interaksi terhadap orang lain untuk memenuhi kebutuhan sosialnya. Tanpa komunikasi, manusia tidak dapat berinteraksi.Begitu juga dengan santri.Santri adalah sebutan bagi orang yang tinggal di pondok pesantren dan mengkaji ilmu agamaPenelitian ini juga mencoba menjelaskan mengenai stigma santri dan penggunaan simbol oleh santri. Dari penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa: stigma yang menempel pada diri santri ada dua, yaitu stigma fisik (menyangkut pakaian dan atribut santri) dan stigma sosial yang positif; Terdapat sejumlah simbol menyangkut komunikasi verbal dan nonverbal yang digunakan oleh para santri dengan penggunaan tim mereka; Tidak semua stigma sosial yang menempel pada peran santri, dijalankan dengan baik oleh para santri. Bahkan ada beberapa santri yang perilakunya jauh dari ajaran agama Islam.
Keywords: Phenomenology, Symbolic Interaction, Santri of Islamic Boarding House

First Page

25

Last Page

32

Page Range

25-32

Issue

1

Volume

45

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/informasi.v45i1.7767

Source

7767

References

Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, dan Solatun. 2007. Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. 2008. Metodologi Penelitian Kualitatif “Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya”. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Soeprapto, Riyadi. 2002. Interaksionalisme Simbolik. Malang:Averroes Press.

Share

COinS