•  
  •  
 

Abstract

Tujuan penelitian ini adalahuntuk menghasilkan perangkat pembelajaran matematika SMP kelas VIII semester genap dengan pendekatan saintifik yang valid, praktis, dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan menggunakan model pengembangan Four-D yang terdiri dari empat tahap, yaitu: (1) pendefinisian, (2) perancangan, (3) pengembangan, dan (4) penyebaran.Kualitas perangkat pembelajaran terdiri dari tiga kriteria berikut: (1) kevalidan, (2) kepraktisan, dan (3) keefektifan. Teknik analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah analisis deskriptif kuantitatif. Penelitian menghasilkan perangkat pembelajaran yang terdiri atas RPP, LKS dan instrumen penilaian aspek sikap, pengetahuan dan keterampilan.Hasil penelitian menunjukkan sebagai berikut:(1)perangkat pembelajaran memenuhi kriteria kevalidanberdasarkan hasil validasi ahli; (2) perangkat pembelajaran memenuhi kriteria kepraktisan berdasarkan hasil penilaian oleh guru, penilaian oleh siswa, dan keterlaksanaan pembelajaran.; (3) perangkat pembelajaran memenuhi kriteria keefektifan berdasarkan hasil belajar siswa pada aspek sikap, pengetahuan dan keterampilan.

Kata Kunci: pengembangan, perangkat pembelajaran, pendekatan saintifik.

Developing Mathematics Instructional Materials for 8th Grade Students of Junior High School in Their Second Semester Based on the Scientific Approach

Abstract

The aim of this study is to produce mathematics instructional materials for 8thgrade students of junior high school in their second semester based on the scientific approach which is valid, practical, and effective.This study was a research and development study using the Four-D development model consisting of fourstages: (1) define, (2) design, (3) develop,and (4) disseminate.The quality of instructional materials consisting of the following three criterion: (1) validity, (2) practicality, and (3) effectiveness, The data analysis technique used in this study is a descriptive quantitative analysis. The research produced instructional materials consisting of lesson plans, student worksheets and assesment instrument for attitude, knowledge and skill aspects. The result of the research shows that: (1) the instructional materials fulfill the validity criteria base on experts' appraisal; (2) the instructional materials fulfill the practicality criterion base on teacher'sassesment, students' assessment, and learning implementation; (3)the instructional materials fulfill the effectiveness criterion base on student learning achievement in attitude, knowledge and skill aspects.

Keywords: development, instructional materials, scientific approach.

Share

COinS