•  
  •  
 

PYTHAGORAS : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika

Keywords

development, mathematics teaching kit, contextual approach

Document Type

Article

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan langkah-langkah pengembangan dan menghasilkan perangkat pembelajaran matematika materi himpunan menggunakan pendekatan kontekstual untuk siswa MTs Al-Ishlahuddiny Lombok, yang valid, praktis, dan efektif. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, yang mengembangkan perangkat pembelajaran meliputi silabus, rencana pelaksanaan pembelajaran, lembar kegiatan siswa, dan tes hasil belajar. Model pengembangan dalam penelitian ini adalah model 4-D dari Thiagarajan, Semmel, dan Semmel yang telah dimodifikasi sehingga hanya memuat tahap pendefinisian, perancangan, dan pengembangan. Penelitian ini menghasilkan perangkat pembelajaran matematika yang menggunakan pendekatan kontekstual yang meliputi silabus, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), dan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) yang berkualitas dan layak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa masing-masing silabus, RPP, dan LKS sangat valid, sangat praktis, dan efektif.

Kata kunci: pengembangan, perangkat pembelajaran matematika, pendekatan kontekstual.

Developing Mathematics Teaching Kit on the Set Material Using the Contextual Approach for Students of MTs Al-Ishlahuddiny Lombok

Abstract

The purpose of this research is to describe the steps and result of developing a valid, practical, and effective, mathematics teaching kit on set material using the contextual approach for students of MTs Al-Ishlahuddiny Lombok. This research is a developmental research study, which develops a teaching kit including the syllabus, lesson plan, worksheets, and achievement test. The developmental model in this research is the 4-D model of Thiagarajan, Semmel, and Semmel which has been modified so that it contains only the definition phase, design, and development. The research produced a quality and feasible mathematics teaching kit that uses the contextual approach that includes the syllabus, lesson plans, and worksheets. The result of the research shows that each of the syllabus, lesson plan, and worksheets are very valid, very practical, and effective. Keywords: development, mathematics teaching kit, contextual approach.

Page Range

160-170

Issue

2

Volume

8

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/pg.v8i2.8944

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/8944

References

Azwar, S. (2010). Tes prestasi (fungsi pengembangan pengukuran prestasi belajar). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Akker, J.V. & Plomp. (1993). Development research in curriculum propositions and experiences. Diakses tanggal 10 Desember 2012 dari http://leerplanevaluatie.slo.nl/Taakhulp/vandenAkker_Plomp_1993.pdf/.

Barrow, R., & Woods, R. (2006). An introduction to philosophy of education. New York, NY: Routledge.

BSNP. (2006). Panduan penyusunan kurikulum tingkat satuan pendidikan jenjang pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Chambers, P. (2008). Teaching mathematics: developing as a reflective secondary teacher. California: SAGE publications Inc.

CORD. (1999). Teaching mathematics contextually: the cornerstone of tech prep. Texas: CORD.

Deen, I.S, & Smith, B.P. (2006). Contextual teaching and learning practices in the family and consumer sciences curriculum. Journal of family and consumer sciences education, 24 (1), 14-21.

Depdiknas. (2006). Peraturan menteri pendidikan nasional RI Nomor 22 tahun 2006 tentang standar kompetensi kelulusan.

Kennedy, Tipps & Johnson. (2008). Guiding children's learning of mathematics. Belmont, USA: Thomson Higher Education.

Nurdin. (2009). Implementasi pendekatan CTL (contextual teaching and learning) dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal administrasi pendidikan 9 (1), 109-122.

Quality Improvement Agency (QIA). (2008). Improving teaching and learning in mathematics: Learning mathematics in context. Diakses pada 5 November 2012 dari http://excellence.qia.org.uk

Share

COinS