•  
  •  
 

PYTHAGORAS : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika

Document Type

Article

Abstract

Istilah prilaku metakognitif digunakan untuk menguraikan pernyataan-pernyataan yang dibuat siswa tentang permasalahan atau proses pemecahan suatu masalah. Pengetahuan tentang kognisi mengacu pada tingkat pemahaman siswa terhadap memori, sistim kognitif, dan cara belajar yang dimilikinya. Sedangkan pengaturan dari kognisi mengacu pada seberapa baik siswa dalam mengatur sistim belajarnya. Kesulitan utama dari studi dalam bidang metakognisi adalah bagaimana mengembangkan dan mengujicobakan teknik yang valid untuk mengukur kemampuan metakognitif siswa terutama yang masih anak-anak. Tulisan ini mencoba untuk menguraikan tentang pengertian metakognitif, bagaimana hal tersebut digunakan dalam pembelajaran dan metode apa yang dapat digunakan serta bagaimana mengukur kemampuan metakognitif yang dimiliki siswa.
Kata kunci : metakognitif, pembelajaran matematika.

Page Range

86-98

Issue

1

Volume

4

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/pg.v4i1.690

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/690

References

Biryukov, P. 2004. Metakognitive Aspects of Solving Combinatoric Problems.Internasional Journal for Mathematics Teaching and Learning. www.cmt.plymouth.ac.uk/journal/default.htm.

Efklides, A. 2006. Metacognition and Affect: What can Metacognitive Experiences Tell Us about the Learning Process?.Journal Educational Research Review 1 (3 –14)http://www.google.com/custom?q=metacognitive +in+mathematics+education+&

Khoon Yoong, W. 2002.Helping Your Student to Become Metacognitive in Mathematics : A Decade Later. http://Static.Scrib.com/docs/ egkod516n7a78. pdf.

Kramarski, B. & Mevarech, Z. 2004. Metacognitive Discourse in Mathematics Classrooms. Journal European Research in Mathematics Education III (Thematic Group 8)CERME 3. http://www.dm.unipi.it/~didattica/CERME3/proceedings/ Groups/TG8/TG8_Kramarski_cerme3.pdf.

Kramarski, B. & Mizrachi, N. 2004. Enhancing Mathematical Literacy with The Use of Metacognitive Guidance in Forum Discussion. Proceeding, 28thConference of International Group for Psychology of Mathematics Education. Diambil dari http://www.biu.ac.il/edtech/E-kramarski.htm.

Kaune, C. 2006. Reflection and Metacognition in Mathematics Education –Tools for The Improvement of Teaching Quality.Jurnal ZDM, Vol. 38 (4). Diambil dari http://Subs.emis.de/journals/ZDM/zdm064ab .pdf.

Lin, Xiadong. 2001. Designing Metacognitive Activities. ETR&D, Vol.49, No. 2, pp. 23 –40. Diambil dari http://www.cst. cmich.edu/users/lee1c/carllee/ papers/Study-of-Metacognitive-factors-04.pdf.

Mohini, M. & Nai Ten, Tan. 2005. The Use of Metacognitive Process in Learning Mathematics.The Mathematics Education into the 21thCentury Project University Teknologi Malasyia.Diambil dari http://math.unipa.it/~grim/ 21 _project/21_malasya_mohini159_162_05. pdf.

Panaoura, A. & Philippou, G. 2004. The Measurement of Young Pupils’ Metacognitive Ability in Mathematics: The Case of Self-Representation and Self-Evaluation. Jurnal CERME 4. Diambil dari http://Cerme4.crm.es/papers%20 definities /2/ panaoura.philippou.pdf.

Panaoura, A. & Philippou, G. 2004.Young Pupils Metacognitive Abilities in Mathematics in Relation to Working Memory and Processing Effciency.Diambil dari http://self.uws.edu.au/conferences/2004_panaoura. philippou.pdf.

Wilson, J. & Clarke, D. 2004. Toward the Modelling of Mathematical Metacognition. Mathematics Education Research Journal.2004, Vol.16, No.2, 25-48.Diambil dari http://www.merga.net.au/documents/MERJ_16_2_Wilson .pdf.

Share

COinS