•  
  •  
 

PYTHAGORAS : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika

Document Type

Article

Abstract

Koneksi matematik merupakan salah satu kemampuan yang menjadi tujuan pembelajaran matematika. Koneksi matematik terjadi antara matematika dengan matematika itu sendiri atau antara matematika dengan di luar matematika. Dengan kemampuan koneksi matematik, selain memahami manfaat matematika, siswa mampu memandang bahwa topik-topik matematika saling berkaitan. Dalam artikel ini dikaji mengenai koneksi matematik yang meliputi pengertian, peran dalam pembelajaran matematika, dan kemampuan koneksi matematik dari siswa kelas 3 sebuah SMP .
Kata kunci: Koneksi matematik.

Page Range

56-66

Issue

1

Volume

4

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/pg.v4i1.687

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/687

References

-----. 2006. Innovation on Mathematics Curriculum and Textbooks. Diambil dari http://www.apecneted.org/resources/downloads/Math_Curriculum_in_China.pdf.

Banihashemi, S.S.A.2003. “Connection of Old and New Mathematics on Works of Islamic Mathematician with a Look to Role of History of Mathematics on Education of Mathematics.” Informing Science. Diambil dari http://proceedings.informingscience.org/IS2003Proceedings/docs/009Banih.pdf.

Bell, Frederick H. 1978. Teaching and Learning Mathematics in Secondary School. (Cetakan kedua). Dubuque, Iowa: Wm. C. Brown Company Publishers.

Bergeson, T. 2000. Teaching and Learning Mathematics: Using Research to Shift From the “Yesterday” Mind to the “Tommorow” Mind. Diambil pada tanggal 20 April 2008 dari www.k12.wa.us.

Coxford, A.F. 1995. “The Case for Connections”, dalamConnecting Mathematics across the Curriculum. Editor: House, P.A. dan Coxford, A.F. Reston, Virginia: NCTM.

Cuoco, A.A., Goldenberg, E.P., Mark, J. 1995. “Connecting Geometry with the Rest of Mathematics”, dalam Connecting Mathematics across the Curriculum. Editor: House, P.A. dan Coxford, A.F. Reston, Virginia: NCTM.

------. 2006. Kurikulum 2006: Standar Isi Mata Pelajaran Matematika untuk SMP/MTs. Depdiknas.

Hadi, S. dan Fauzan, A. 2003. Mengapa PMRI?Buletin PMRI (Pendidikan Matematika Realistik Indonesia) edisi I, Juni 2003.

Hodgson, T. 1995. “Connections as Problem-Solving Tools”, dalam Connecting Mathematics across the Curriculum. Dalam House, P.A. dan Coxford, A.F (Ed). Reston, Virginia: NCTM.

Johnson, K.M. dan Litynsky, C.L. 1995. “Breathing Life into Mathematics”, dalamConnecting Mathematics across the Curriculum. House, P.A. dan Coxford, A.F. (Ed). Reston, Virginia: NCTM.

-----. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Diambil dariwww.nctm.org.

Share

COinS