•  
  •  
 

PYTHAGORAS : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika

Keywords

Development, e-book, Pythagorean theorem

Document Type

Article

Abstract

This study aims to determine the response and potential effects of using a mathematics e-book on the Pythagorean theorem material. The method used in the development of this ebook is ADDIE. The research data was obtained through student response questionnaires, and student learning outcomes test The subjects used were 15 grade VIII students of SMP Negeri 3 Mesuji Raya, Kab. Ogan Komering Ilir, South Sumatra. Based on the results of data analysis, student responses about practicality obtained the criteria of "very practical" with an average percentage of 86.22%. While the potential influence aspect is stated to have "potential influence" with an average percentage of 86.66% of the student learning outcomes test. The Pythagorean theorem mathematics e-book is suitable for students to use and can be developed on other materials.

Page Range

357-367

Issue

1

Volume

17

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/pythagoras.v17i1.44968

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/44968

References

Amalia, F. R., & Kustijono, R. (2019). Pengembangan e-book fisika menggunakan sigil untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa SMA. Inovasi Pendidikan Fisika,8(1),465-469.https://core.ac.uk/download/pdf/230674143.pdf

Anggraini, Y. D. (2020). Pengembangan media pembelajaran e-book novelmatika untuk meningkatkan pemahaman konsep statistika. Jurnal Amanah Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 35-48. https://media.neliti.com/media/publications/318397-the-development-of-learning-media-novelm-47e7186d.pdf

Aspriyani, R., & Suzana, A. (2020). Pengembangan e-modul interaktif materi persamaan lingkaran berbasis realistic mathematics education berbantuan geogebra. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1099-1111. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3123

Bayani, A. (2019). Pengembangan e-book matematika berbasis masalah pada materi kubus dan balok SMP/MTS kelas VIII.JPM:Jurnal Pendidikan Matematika,5(1), 7-15.http://dx.doi.org/10.33474/jpm.v5i1.2625

Bukhori, B. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan pendekatan PBL berorientasi pada penalaran matematis dan rasa ingin tahu.PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika,13(2), 133-147. https://doi.org/10.21831/pg.v13i2.21169

Branch, R. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer US.Putra, I. S. (2020).Improve student’s learning using media for understanding and interest in pythagorean theorem learning. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(2). https://doi.org/10.30736/vj.v2i2.222

Darlen, R. F., Sjarkawi, & Lukman, A. (2015). Pengembangan e-book interaktif untuk pembelajaranfisika SMP. Tekno-Pedagogi: Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1),13-23. https://online-journal.unja.ac.id/pedagogi/article/view/2282

Fitrianna, A. Y., Priatna, N., & Dahlan, J. A. (2021). Pengembangan model e-book interaktif berbasis pembelajaran induktif untuk melatihkan kemampuan penalaran aljabar siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1562-1577. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/653

Haviz,M. (2013).Research and development;penelitian di bidang pendidikan yang inovatif, poduktif dan bermakna. Ta'dib,16(1). http://dx.doi.org/10.31958/jt.v16i1.235

Ibrahim. (2018). Metode Penelitian Kualitatif.Bandung: Alfabeta.Iqbal, Muhammad., Latifah, Sri., & Irwandani. (2019). Pengembangan video blog (Vlog) channel YouTube dengan pendekatan stem sebagai media alternatif pembelajaran daring. Jurnal Kelitbangan, 135-148. https://www.semanticscholar.org/paper/Pengembangan-Video-Blog-(Vlog)-Channel-Youtube-Stem-Irwandani-Iqbal/b4000ef46a9c0d41b5b2e61deb460da3b7076f42.

James Ohene-Djan, & Fernandes A. A. A.(2003). Personalising Electronik Books. Journal of Digital Information, 3(4).https://journals.tdl.org/jodi/index.php/jodi/article/view/jodi-103

Kawiyah, S. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis saintifik untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan prestasi belajar siswa.PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika,10(2), 201-210. https://doi.org/10.21831/pg.v10i2.9163

Khomsiatun, S., & Retnawati , H. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika,2(1), 92 -106.https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i1.7153

Mentari, D., Sumpono, S., & Ruyani, A. (2018). Pengembangan media pembelajaran e-book berdasarkan hasil riset elektroforesis 2-d untuk mengukur kemampuan berpikir kreatif Mahasiswa.PENDIPA Journal of Science Education,2(2), 131-134. https://doi.org/10.33369/pendipa.2.2.131-134.

Nesri, F. D.P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan modul ajar berbantuan teknologi untuk mengembangkan kecakapan abad 21 siswa. AKSIOMA:Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika,9(3),480-492. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika/article/viewFile/2925/pdf

Nuryati, N., Anggoro, B. S., & Putra, R. W. Y. (2021). Pengembangan bahan ajar elektronik bilangan bulat dan pecahan berbasis Alqurun teaching model.AL KHAWARIZMI:Jurnal Pendidikan Matematika,1(1), 50-59. https://jurnalstkipmelawi.ac.id/index.php/KJPM/article/view/293

Pinahayu, E. A.R., Auliya, R. N., & Adnyani, L.P.W. (2018). Implementasi aplikasi Wingeom untuk pengembangan bahan ajar diSMP. Jurnal PKM:Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2),112-121. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/pkm/article/viewFile/2544/1906

Prabowo, A., & Heriyanto, H. (2013). Analisis pemanfaatan buku elektronik (e-book) oleh pemustaka di perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 152-161. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/3123

Purwati, D., Nurmaningsih, N., & Oktaviana, D. (2021). Pengembangan buku ajar elektronik interaktif berbantuan Google Slide dan Quizizz dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah.Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan,12(2), 266-273. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria/article/viewFile/4966/2888

Puspitarini, Y. D., & Hanif, M. (2019). Using learning media to increase learning motivation in elementary school. Anotalian Journal of Education, 4(2), 53-60. https://doi.org/10.29333/aje.2019.426a

Putra, Y. Y., & Saputra,A. (2018). Pengembangan blog support mata kuliah statistika pendidikan perguruan tinggi STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung.JPPM(Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika),11(2), 179-192. http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i2.3764

Rayanto, Y. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institute.Riduwan, & Akdon. (2013). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika.Bandung: Alfabeta.Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan buku digital dalam meningkatkan minat baca. In Prosiding Seminar Nasional Program Pasca Sarjana Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/viewFile/2750/2550

Santi, D., Sugiarti, T., & Kristiana, A. I. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika realistik pada pokok bahasan lingkaran kelas VIII SMP.KadikmA,6(1). https://jurnal.unej.ac.id/index.php/kadikma/article/view/1831

Saputra, H. N., & Salim, S. (2020). Penerapan bahan ajar berbasis keterampilan berpikir kritis. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 7(1), 22-46. https://doi.org/10.33650/pjp.v7i1.1078

Siswono, T.Y. (2019). Paradigma Penelitian Pendidikan Pengembangan Teori dan Aplikasi Pendidikan Matematika.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.Smeda, A. M., Shiratuddin, M. F., & Wong, K. W. (2014). Proposed framework of the adoption of e-book amongst mathematics and statistics students at universities in Libya. Scientific Confrence. https://researchrepository.murdoch.edu.au/id/eprint/22904/1/universities_in_libya.pdf.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung: Alfabeta

Share

COinS