Keywords
lompat jauh, rekaman visual, hasil belajar, long jump, visual records, learning outcomes
Document Type
Article
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar lompat jauh gaya jongkok dengan menggunakan rekaman visual pada siswa kelas IX SMPN Satu Atap Manuru, Kecamatan Siotapina. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas sebanyak dua siklus. Penelitian dilaksanakan pada bulan Maret 2014. Subjek penelitian ini adalah 30 siswa kelas IXA SMPN Satu Atap Manuru di Kabupaten Buton, Sulawesi Tenggara. Hasil penelitian memperlihatkan rekaman visual dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Peningkatan ini dibuktikan dengan pengetahuan, penguasaan teknik, dan hasil lompatan siswa. Terjadi peningkatan hasil belajar lompat jauh dengan capaian nilai pengetahuan rata-rata di atas KKM 70, aspek penguasaan teknik mencapai kategori baik, dan hasil lompatan mencapai lebih dari 240 cm.
Improving the Learning Outcomes in Long Jump of Squat Style Using Visual Records
Abstract
This study aims to reveal: improving the learning outcomes in long jump of tuck style using visual recordings of class IX students at SMPN Satu Atap Manuru, District of Siotapina. This research is classroom action research done in two cycles. The research was conducted in March 2014. The research subjects in this study were 30 students of class IXA SMP Satu Atap Manuru, Buton, Southeast Sulawesi. The results of the study showed an increase, as evidenced by the mastery of the technique and results of the student's jumps. The increase in long jump learning outcomes with achievement of the average value of knowledge over the 70 minimum completeness criteria, aspects of technical mastery reached either category, and the results jump to more than 240 cm.
Page Range
112-121
Issue
2
Volume
5
Digital Object Identifier (DOI)
10.21831/jk.v5i2.5733
Source
https://journal.uny.ac.id/index.php/jolahraga/article/view/5733
Recommended Citation
Syarif, A. (2017). Peningkatan hasil belajar lompat jauh gaya jongkok dengan menggunakan rekaman visual. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 112-121. https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.5733
References
Arsyad, A.(2007) Media pembelajaran, Jakarta, PT Grafindo Persada.
Gillies, R.M. & Ashman, A.F. (2003). Cooperative learning : the social and intellectual outcomes of learning in groups, New York: RoutledgeFalmer
IAAF, (2000). Pedoman resmi mengajar atletik, Jakarta: Sekretariat IAAF
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (2014). Pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan: buku guru / kementerian pendidikan dan kebudayaan. -- Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Meigs, D.F (Edt), (2006), Media education a kit for teachers, students, parents and professionals, Paris: UNESCO
Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru, Ciputat: Gaung Persada Press
Pardjono, Sukardi, Paidi, Syamsi, K., Sukamti & Prayitno, E., (2007) .Panduan penelitian tindakan kelas, Yogyakarta: Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.
Rezaee, M., Ghasemi, A., & Momeni, M., Visual and athletic skills training enhance sport performance, European Journal of Experimental Biology, 2012, 2 (6):2243-2250
Schmidt, Richard A. (1991). Motor Learning and Performance: From Principle into Practice. Human Kinetics. Champaign, IL