•  
  •  
 

Jurnal Keolahragaan

Keywords

media VCD pembelajaran, tenis lapangan, anak SD kelas atas

Document Type

Article

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran tenis lapangan pada siswa sekolah dasar kelas atas dan dapat membantu mengatasi masalah keterbatasan sumber belajar di lingkungan sekolah dasar khususnya materi permainan bola kecil cabang tenis lapangan. Subjek penelitian ini adalah siswa sekolah dasar kelas atas (4, 5 dan 6). Penelitian ini menggunakan desain penelitian dan pengembangan. Pengembangan dilakukan dalam beberapa langkah, yaitu: (1) studi pendahuluan, (2) proses pengembangan, (3) uji lapangan. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar evaluasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa semua aspek dalam media pembelajaran yang dikembangkan sangat baik. Penilaian ini dilihat dari hasil evaluasi yang dilakukan terhadap guru Penjasorkes serta siswa setelah siswa menggunakan media pembelajaran yang dikembangkan meliputi metode pembelajaran serta isi dari media VCD pembelajaran. Hasil uji operasional dilihat dari komponen penilaian siswa terhadap metode pembelajaran dalam uji operasional yang dikembangkan mendapatkan nilai sangat baik yaitu pada 95,63% dan dari isi VCD pembelajaran telah mencapai pada kriteria sangat baik pada 94,35%. Seluruh rerata penilaian yang diperoleh termasuk ke dalam kriteria sangat baik. Berdasarkan rerata penilaian tersebut, maka media pembelajaran yang dikembangkan dalam penelitian ini dapat digunakan untuk mengajarkan permainan tenis lapangan pada anak sekolah dasar kelas atas. Selain itu dapat membantu para guru Penjasorkes dalam menyampaikan materi pembelajaran permainan bola kecil khususnya tenis lapangan.

THE DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL MEDIA VCD IN TENNIS BALL GAMES FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Abstract

The purpose of this research is to develop tennis instructional games media used for elementary school children in the upper class. The subjects of this research is students in the upper class of elementary school. This research was Research and Development design. The development was conduc-ted through some steps, i.e.: (1) prestudy, (2) development process, (3) field test. Prestudy covered a reference study and a field study. Development process included goal analysis, ability analysis, learning module design development, and materials and media expert validations. Field test covered restricted a field test, broader field test and operational test. The research instrument used evaluation sheets. The research result shows all aspects in developed learning media, in general, are considered as excellent ones. This appraisal is showed from the result of evaluation which was given by the teacher to his students after the students used that instructional media. The result of operational test showed that students evaluation component toward learning method in operational test get an excellent value of 95.63% and from the content of instructional media VCD falls in good criteria of 94.35%. All of the evaluation average reached in an excellent criteria. According to the evaluation, the instructional media can be used to teach tennis ball games among elementary school students in upper class. And it also can help the teacher to deliver the small ball material especially tennis balls. Keywords: instructional media VCD, tennis, elementary school

Page Range

120 - 129

Issue

2

Volume

1

Digital Object Identifier (DOI)

10.21831/jk.v1i2.2568

Source

https://journal.uny.ac.id/index.php/jolahraga/article/view/2568

References

Bompa, Tudor O. (1999). Theory and methodology of training. the key to athletic performance, 4rd Edition. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.

Curtner-Smith, Matthew D. (1996). Using games invention with elementary children. Journal of Physical Education, Recreation & Dance.; 67, 3; ProQuest. pg. 33. http://proquest.umi.com/pqdweb

Middleton, David (2004). Playing tennis without a net. The South Carolina Review. ProQuest Research Library. pg. 201 http://proquest.umi.com/pqdweb.

Sukadiyanto (1999). Tenis mini: Metode pem-belajaran menuju permainan tenis. Majora. Vol 5, No.2. Yogyakarta: FIK UNY.

Sukadiyanto. (2003). Keterampilan groundstrokes petenis pemula. Disertasi: tidak dipublikasikan. Jakarta. Universitas Negeri Jakarta.

Share

COinS